vineri, 4 septembrie 2009

GIUVAERUL PALATULUI (9)> Dna Han

Profil: Doamna HAN (Han Ae-jong)
comentariu: Eusebiu Tihan (www.tihan-asociatii.ro)



Motto:
If you want the door of hope opened for you,
then consider what comes to you from Him;
but if you want the door of sadness opened for you,
then consider what goes to Him from you.
(Ibn’Ata’illah, Intimate Conversations)




Doamna Han este prietena mamei lui Jang Geum si una dintre mentorii şi profesorii în artele culinare ale curţii regale. O persoană strictă în ceea ce priveşte principiile, având totuşi o inimă deosebit de sensibilă îmbină o duritate exterioară datorită exigenţelor profesionale cu o căldură interioară.

Conştientă de presiunile organizaţiei şi având în minte experienţa tristă a atentatului asupra Dnei Park Myeong, Dna Han o creşte pe Jang Geum ca pe propria-i fiică. Totuşi, relaţia Dnei Han cu Jang Geum este ca o relaţie Maestru-discipol. Foarte hotarâtă, Dna Han nu îşi permite exteriorizarea emoţiilor pe considerentul că ar fi o irosire de energie. Ca şi Maestru bucătar nu are nici o taină în pregătirea oricărei reţete. Chiar şi în timpul competiţiei cu Dna Choi dă impresia că se concentreză pe ceva mult mai îndepărtat şi mult mai interesant, în ciuda faptului că întreg Palatul zbârnâia de emoţiile acestei întreceri. Chiar şi Dna Choi surprinde acest fapt, că Dna Han parcă o sfidează că nu se concentrează pe competiţie.

Unii telespectatori consideră că Dna Han este unul dintre cele mai bune personaje ale serialului.

Observăm la Dna Han un joc profund al mimicii gestuale mai ales la nivelul facial şi limbajului corporal în timp ce la alţi actori aceştia pot prelucra doar expresii majore asociate cu stări ce se doresc enunţate. Astfel, expresia sa facială poate include atât sentimente de bucurie ori de îngrijorare, ori amândouă. Există o mare capacitate psihologică de cuprindere. Am putea spune că această capacitate este proprie unui Maestru, unui adevărat practicant al Meditaţie interioare (Contemplare şi Repetare a unor nume sfinte). Pentru Doamna Han, regele este de origine Divină după cum era şi convingerea acelor vremuri. Abnegaţia şi dedicarea sa pentru Rege sunt de fapt expresia supunerii necondiţionate în faţa Divinităţii manifestate prin Rege. Ea nu îşi doreşte nimic decât să fie foarte bună în a-şi servi Regele. Dna Han când pregăteşte mâncare se gândeşte că îl hrăneşte pe Dumnezeu cel viu, întrupat în fiinţa Regelui. De aici vine şi atitudinea de profundă Contemplare pe care o afişează Dna Han; ea îl hrăneşte pe Dzeu. Şi atunci cum ar putea ea să participe la jocul murdar al Dnei Choi care vede în orice doar mijloace de a-şi epata puterea.

Avem iarăsi o antiteză.

Dna Choi care se crede D-zeu.

Dna Han care îl vede pe D-zeu. Privirea sa, de o melancolie extraordinară, ne arată că Dna Han a descoperit ceva ceea ce nu vrea să piardă din atenţie. Nu este interesată de jocurile din bucătărie decât în măsura în care îi tulbură concentrarea. Ceea ce a descoperit acest maestru este cu mult mai important decât miza jocurile oculte din bucătărie. De aceea, Jang Geum este impresionată, fascinată de forţa contemplativă a Dnei Han şi astfel i se dedică cu dăruire.

Pe tot parcursul rolului său, Dna Han reuşeşte să mobilizeze din punct de vedere psihologic orice telespectator. Jocul faciesului este antrenat de emoţii subtile, profunde. Este uimitor controlul său emoţional în situaţii ce pot suprima viaţa. Aş putea spune că eroul "Doamna Han" că a fost în realitate un mare Iniţiat.

Consider că Doamna Han reprezintă modelul prietenului, al liderului, având în permanenţă un caracter matern, conferind curaj, bunătate, căldură. În ciuda presiunilor făcute de către Dna Choi, totuşi, Dna Han este cea acceptată de întregul personal.

Aşadar, avem în antiteză, Dna Choi, personajul care manipulează financiar orice trebuinţă a mediului în dorinţa de a se impune şi, Doamna Han, personajul care nu trebuie să spună nimic dar care prin prezenţă îi copleşeşte emoţional pe cei din jur.

Avem veşnica temă, Bine vs Rău, banul vs. credinţă interioară. Pentru un moment mi-a venit în minte tema Războiului stelelor.

Deşi filmul Dae Jang Geum ne redă o dramă a unor vremuri de demult totuşi, aceste profile s-au perpetuat până în zilele noastre.

Tupeul unora care controlează masa monetară, fluxuri comerciale le dau iluzia puterii. Datorită acestor oameni, se instaurează teama, templele se pârjolesc în focurile războaielor de asuprire.

Teama unora de a se exprima în ciuda faptului că au multe de spus nu fac decât să ne amintească de spiritul acelor Maestri care doar contemplă Forţa, Frumusetea şi Inteligenţa manifestării lui Dzeu.

Datorită acestor oameni norii se îndepărtează şi speranţa răsare tot mai puternică.










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu