sâmbătă, 8 decembrie 2007

Prietenia şi singurătatea – fenomene psihosociale.

Toma Titus Daniel
psiholog, jurist




1. Prietenia poate fi considerată relaţia psihosocială de durată dintre două fiinţe umane, rezultat al alegerii libere şi bazate pe afecţiune, încredere şi preţuire mutuală.

Caracteristicile esenţiale ale prieteniei sunt :

· Relaţia de prietenie are în centru ei afectivitatea şi preţuirea reciprocă, bucuria, plăcerea şi entuziasmul partenerilor de a fi împreună; adevăraţii prieteni se caută mereu. Prietenia este o relaţie autentică între două persoane egale, fiinţe umane unice, dincolo de condiţia socială sau de altă natură ; în prietenie nu contează cine eşti, ci ce eşti.
· Prietenia reprezintă o relaţie de durată, simpatiile şi buna dispoziţie.
· Încredere reciprocă ; în prietenie nu se admite lipsa de fidelitate, disimularea şi înşelarea.
· Acordarea de sprijin material şi sufletesc reciproc, susţinere şi apărare mutuală. Prietenii sunt înclinaţi să facă cât mai mult unul pentru celălalt. În prietenia veritabilă nu are ce căuta egoismul, calculul rece de tipul : ”cât îmi dă,atâta îi dau şi eu”. Dar, deşi interesul stric personal nu este implicat în fiecare gest faţă de partener, pe termen mediu şi lung, fără reciprocitate în oferirea de bunuri, servicii materiale şi simbolice, prietenia nu va rezista.
· Întemeiată în cel mai înalt grad pe liberul consimţământ şi neforţată prin nici o instituţie formală, prietenia nu este ferită de tensiuni şi conflicte. De cele mai multe ori ele se depăşesc însă, potrivit principiului că, funcţionând ca fundal similaritatea axiologică, partenerii îşi respectă reciproc interesele, gusturile, opţiunile şi opiniile personale. Şi, mai mult, prietenii sunt dispuşi să-şi ierte greşelile, iertând nu compătimitor şi dispensional, ci cu înţelegerea minţii şi a sufletului că celălalt este unic şi nu a făcut ceva din răutate. Aceasta nu înseamnă că partenerii acceptă orice fel de comportamente unul din partea celuilalt. Prieteniile se pot nu numai stinge treptat ci şi întrerupe brusc, din motive de incompatibilitate.
Un aspect important după care se diferenţiază forma şi conţinutul prieteniei este legată de factorul vârstă, evidenţiindu-se, ca o tendinţă semnificativă, creşterea gradului de intimitate şi stabilitate de la copilărie la maturitate.

2. După cum s-a demonstrat în multe cercetări, sociabilitatea este o trăsătură esenţială a fiinţei umane, nevoia de relaţionare constituind un factor important în structura motivaţională a individului. În acest context, singurătatea apare ca un fenomen psihosocial negativ, disfuncţional atât în plan individual cât şi social.

Prin singurătate se înţelege acea stare psihosocială în care cercul de relaţii al unei persoane este mai mic sau mai puţin satisfăcător decât îşi doreşte. În funcţie de natura sentimentelor care însoţesc starea de singurătate, se poate face distincţia între izolarea emoţională şi izolarea socială.

În primul caz, insatisfacţia este generată de lipsa unei relaţii emoţionale profunde, care să răspundă nevoilor de afecţiune şi comunicare ale persoanei ; în al doilea caz, insatisfacţia este rezultatul lipsei unui cerc de relaţii care se ofere cadrul valorizării sociale a persoanei şi din partea căruia să poată obţine recunoaşterea şi sprijinul social necesar într-o anumită perioadă a vieţii.

Definită în acest fel, starea de singurătate implică mai multe aspecte fenomenale şi de analiză :

· Natura şi gradul de activare a unor vectori motivaţionali, prin care se relevă trebuinţele şi interesele specifice unui anumit subiect de a dezvolta relaţii interpersonale de natură afectivă, co-acţională, de comunicare, de coabitare sau influenţă ;
· Măsura în care mediul social imediat răspunde acestor nevoi personale ;
· Modalitatea subiectivă în care este trăită starea de singurătate, legată de nerealizarea aspiraţiilor şi aşteptărilor relaţionale ale subiectului;
· Contextul psihoindividual şi psihosocial în care apare starea de izolare sau de singurătate ;
· Efectele pe care starea de singurătate le generează în plan individual, grupal şi instituţional .

Interacţiunea dintre factorii menţionaţi mai sus, face ca starea de singurătate să fie resimţită în mod diferit de la o persoană la persoană, deşi caracteristicile sociale pot fi aceleaşi. Te poţi simţi singur în mijlocul unei mulţimi, după cum o singură relaţie profundă poate genera un sistem de satisfacţie socială pe care alţii nu o obţin nici atunci când au numeroase relaţii superficiale. De asemenea, efectele în plan subiectiv ale stării de singurătatea sunt foarte diferite, pragul de toleranţă la izolare fiind un indicator important privind nevoia de inserţie şi de participare la viaţa socială.

În acest context, este necesar să distingem între starea de singurătate şi cea de însingurare. Acestea sunt calitativ diferite, sursa lor psihologică fiind alta, după cum şi consecinţele psihosociale diferă. Singurătatea exprimă în primul rând o situaţie socială, pe când însingurarea o stare psihologică.

Cauzele singurătăţii.

Factorii care generează starea de singurătate pot fi identificaţi atât în plan sociocultural, cât şi psihosocial sau psihoindividual. Fragilitatea sentimentelor şi relaţiilor interpersonale, pe de o parte, caracteristicile societăţii moderne hipertehnologizate şi informatizate, pe de altă parte, pe fondul lipsei unor proiecte sociale coerente de asistenţă socială şi psihologică pentru multiplele situaţii generatoare de singurătate – iată coordonatele generale ale acestui fenomen psihosocial care a luat o amploare îngrijorătoare în toate straturile societăţii contemporane.

Sistematizând, procesul psihosocial care duce la formarea sentimentului de singurătate şi privaţiune socială are următoarea configuraţie.




Schimbarea modelului cultural şi structurii familiei moderne este de natură să creeze premisele apariţiei singurătăţii persoanelor mai în vârstă. Familia restrânsă, aşa cum se configurează tot mai mult în societăţi industriale şi post-industriale, nu mai are capacitatea de a menţine relaţii fireşti dintre diferitele generaţii (bunici, părinţi, copii, nepoţi), ceea ce restrânge dramatic cercul relaţiilor afective, de comunicare şi coabitare, în raport cu familia tradiţională.

Şomajul este o altă cauză majoră a restrângerii cercului relaţional, ceea ce – pe fondul sentimentului de inutilitate şi insignifianţă pe care îl generează – conduce la apariţia sindromului singurătăţii şi al ratării.

Pensionarea produce aceleaşi efecte, pe fondul agravant al degradării progresive al sănătăţii şi a eventualei pierderi a partenerului de viaţă sau a cunoştinţelor de generaţii.

Caracteristicile societăţii informatizate, sintetizate de A.Toffler sub conceptul de tranzienţă ; tranzienţa instituţională şi organizaţională, ocupaţională şi rezidenţială şi în special cea relaţională, diminuează considerabil posibilitatea formării şi menţinerii unor legături interpersonale stabile şi profunde.
Terapia singurătăţii.

Eliminarea sau diminuarea sentimentului de singurătate se poate obţine prin unele acţiuni sistematice de asistenţă psihoindividuală sau psihosocială.

Dintre acestea pot fi amintite următoarele :

· Facilitarea realizării de noi relaţii de către cei aflaţi în dificultate, prin organizarea de cercuri, antrenarea în diferite activităţi sociale, antrenarea în forme specifice de activitate sportivă etc. ;
· Crearea de relaţii afective substitutive (de exemplu, cu animale domestice) ;
· Determinarea scăderii dorinţei de relaţii sociale, prin cultivarea unor activităţi atractive pentru petrecerea timpului liber (hobby) ; în prezent Internetul poate constitui o modalitate foarte eficientă de formare a unui sistem relaţional foarte extins, cu efecte benefice atât în plan individual cât şi social, întrucât oferă o nouă formă de relaţionare interumană.
· Dezvoltarea unei culturi instituţionalizate privind statutul şi modul de viaţă specific generaţiei a treia ; experienţa profesională şi de viaţă a oamenilor aparţinând acestei categorii de vârstă trebuie valorificată social, prin găsirea unor noi forme de activitate în care acestea pot fi antrenaţi.

Cercetările de sociologie şi psihologie socială arată faptul că singurătatea poate fi considerată în primul rând ca o boală socială. Universul artificial şi impersonal al marilor oraşe, instrumentalizarea excesivă a relaţiilor umane, sărăcirea vieţii spirituale a oamenilor datorită imperativelor noilor modele de eficienţă care domină societatea modernă – sunt numai câteva din cauzele acestei maladii în plină extensiune.

În societăţile mai puţin dezvoltate, considerentele strict economice constituie cauza principală a fenomenului. Sărăcia şi gravele inegalităţi economice sunt stări sociale profund nocive, care alterează mecanismul firesc de constituire a relaţiilor umane, provocând forme accentuate de înstrăinare psihosocială. Sărăcia umileşte, degradează moral şi spiritual, reduce drastic sferele potenţiale de relaţionare socială, micşorează speranţa de viaţă – rezultând astfel o deteriorare în profunzime a vieţii sociale şi individuale.


Bibliografia la autor

3 comentarii:

  1. Bună. Am dat peste acest articol, tocmai pentru a scăpa de această "boală" a singurătăţii.
    În primul rând nu sunt de acord cu asta: "Determinarea scăderii dorinţei de relaţii sociale, prin cultivarea unor activităţi atractive pentru petrecerea timpului liber (hobby) ; în prezent Internetul poate constitui o modalitate foarte eficientă de formare a unui sistem relaţional foarte extins, cu efecte benefice atât în plan individual cât şi social, întrucât oferă o nouă formă de relaţionare interumană."

    Pur şi simplu de abia aştept să nu mai am acest mediu de comunicare. Credeţi-mă că am ajuns să tânjesc după comunicarea reală cu un interlocutor. Nu e tot una. Chiar devenim şabloane, toţi, prin această formă de comunicare prin Internet. Parcă am fi nişte maşinării .. sau asta devenim pe parcurs.

    Mi-a fost foarte greu, până acum câtva timp, când am realizat că trebuie să trec peste toate complexele de "inferioritate" pe care mi le-am atribuit. Şi aşa am început să fiu puţin mai deschis şi primitor la alte socializări. Dar încă mai persistă problema asta, cum ar fi faptul că nu ştiu să îi fac pe alţii să mă placă. Simt de parcă nu aş putea relaţiona cu ceilalţi, eu fiind neinteresant.
    E ca şi cum.. nu aş avea alte subiecte despre care să vorbesc. Dar nici nu vreau să ajung ca şi ei, vorbind despre maşini, femei sau mai ştiu eu ce subiecte sunt. Practic aş fi limitat doar la viaţa de zi cu zi şi problemele ei, pe care să le discut cu cineva.

    Aştept şi un răspuns, aşa ca să fiu eu liniştit că se poate şi altcumva.
    Mulţumesc, Răzvan.

    RăspundețiȘtergere
  2. Despre singuratate am putea vorbi in fiecare secunda, etapa a existentei noastre. Este o contopire dintre asteptarile noastre de la ceilalti si valorizare. Acum cativa ani f multe persoane ma numeau 'prietena mea', imi placea cum suna si nu o data ma intrebam de ce ma numesc astfel. Atenta la nevoile celorlalti, cu mult bun simt, mereu ,acolo',eram cautata in cele mai diverse situatii de viata. A intervenit insa o schimbare de atitudine in momentul in care am cautat un prieten sau o persoana pe care sa o pot numi "prietena sau prietenul meu" A intervenit acea selectie rationala pe care o aduce maturitatea. M-am trezit cu un singur prieten sau doi, adevarati. Da, multumitor pot spune unii. Dar iarasi s-a ridicat o dilema...Sunt ei cei care ma pot reprezenta?...ma oglindesc eu in aceste persoane?... si am ramas astfel cu un singur prieten. Dar si aici este o problema, aceea ca este la sute de km de mine, impune aceasta serviciul, necesitatea de a trai decent. Imi spune mereu" nu esti singura" si cuvintele lui ma alina, imi dau forta pentru a doua zi dar...toate celelalte necesitati sunt satisfacute partial sau cu persoane pe care nu le pot numi prieteni ci numai amici, cunostinte, contacte..Uneori ma intreb daca am o problema si...chiar si acum zambesc. Da, aceea ca nivelul la care pot incadra o persoana in tiparul 'prieten' este cu totul altul fata de acum cativa ani. Aduce maturitatea, trecerea timpului un alt mod de a vedea lucrurile? Sigur! Am toate armele necesare pentru a lupta impotriva singuratatii si... desi stiu ca am invins-o de de cele mai multe ori, exista momente in care ea ma arunca intr-o grea simtire. Nu e problema psihologica, cred eu ca totul depinde de modul in care o abordam zi de zi. Pentru ca azi nu am vrut sa ies nicaieri m-am simtit singura... dar stiti de ce?...pentru ca, cu putin timp in urma am avut o perioada plina de intalniri si un tumult emotional.Era firesc, prin comparatie, sa am sentimentul asta. Imi pare rau doar de trecerea timpului. Imbatranim si...e clar, ne retragem treptat fara sa simtim si fara sa recunoastem cauza...obosim. Nu ma mai simt singura, sunteti aici, cei care ati refuzat azi orice iesire, cei care ati vrut sa va convingeti ca nu sunteti singurii. Va doresc momente mai bune si o atitudine blanda fata de singuratate!!!

    RăspundețiȘtergere
  3. Daca ati fi citit articolul cu atentie ati fi observat ca autorul este psih Toma Titus Daniel. Oricum,important este ca manifestati preocupare pentru cunoasterea structurii umane.

    RăspundețiȘtergere