sâmbătă, 2 iunie 2007

Avea NOE un Chivot al Legământului?

Ing. Emil VLAD , psih Eusebiu Tihan




Ne-a rămas întrebarea pe care am pus-o la începutul acestui serial: oare avea NOE un chivot?
Să încercăm să lămurim trimiterea pe care a face Sfântul Pavel la cunoştinţele lui NOE.
În textul Genezei 6.9 găsim:
„… NOE era un om neprihănit şi fără pată între cei din vremea lui; NOE umbla cu Dumnezeu (n.a. … cu Domnul Dumnezeu).”
Din analiza structurală asupra descrierilor cu privire la NOE, potop şi Arca lui NOE găsim o propoziţie cu două posibilităţi de interpretare:
„ … Apoi, Domnul a închis uşa după el” (Geneză 7.16)
Mulţi au considerat că termenul „după el” se referă la NOE.
Dacă luăm în considerare sensul propoziţiei termenul „după el” se referă la DOMNUL.
În cea de a doua interpretare deducem că Domnul s-a urcat şi EL în Arca lui NOE. În această ipoteză putem deduce faptul că în ARCĂ au fost preluate şi obiectele sfinte – chivotul (inclusiv HERUVINII), sfeşnicul şi masa cu pâinii. … Dar de unde au fost preluate? Textul biblic indică doar în perioada lui MOISE construcţia acestor obiecte sfinte. Singurul loc în care putea fi era EDEN – ul cu GRĂDINA acestuia. Dar, în GRĂDINĂ erau cei doi pomi:
- pomul vieţii (sfeşnicul cu cele şapte braţe – ROGVAIV)
- pomul cunoaşterii binelui şi răului (masa cu pâini – bipolaritatea existenţială sau unitatea contrariilor = plus, minus; masculin, feminin; cer, pământ; câmp, substanţă etc.)
Dacă aşa ar sta lucrurile – atunci ARCA LUI NOE ar reprezenta un templu plutitor, construit să îndeplinească cerinţele funcţionale ale „Curţii Cortului Legământului”. În această ipoteză familia lui NOE îndeplinea funcţiile LEVIŢILOR:
- NOE = MOISE
- SAM = AARON
- HAM = CHEHAT
- IAFET = MERARII


Reanalizând conţinutul descrierii construcţiei navei în raport de cele prezentate ne rezultă o altă construcţie. Textul biblic este destul de laconic cu privire la construcţia interioară a acestei nave. Se indică doar elementele dimensionale şi de compartimentare pe verticală, fără nici-o recomandare de organizare pe orizontală. Ne-au ieşit în evidenţă unele recomandări:
„… să faci navei o fereastră, sus, lată de un cot (n.n. o asemenea fereastră o găsim şi în Cortul Prea Sfânt); uşa s-o pui în latura navei (n.n. la pupă) (Geneză 6.16)” … „ … NOE, ridicat învelitoarea navei (Geneză 8.13)”
Aceste recomandări constructive ne sugerează, prin analogie cu construcţia Curţii Cortului Legământului, existenţa templului în ARCA LUI NOE.
Să încercăm o descriere a aşezării orizontale: la provă vom găsi camera PREA SFÂNTĂ cu un volum de 30*30*30 coţi urmată de camera SFÂNTĂ cu un volum de 20*30*30 coţi, în jurul lor erau camerele familiei NOE organizate pe cele trei nivele; în continuare erau camerele rezervate pentru cele şase perechi de animale curate şi o pereche de animal necurat, precum şi cele şapte perechi de păsări (două se cunosc din descriere – corbul şi porumbelul). La pupa avem o cameră cu un volum de 60*30*30 de coţi reprezentând curtea cu cele două obiecte ale ei: altarul arderii de tot şi rezervorul de BIOGAZ. În jurul acestei curţi erau camerele pentru furaje pentru animale, târâtoare şi păsări. Legătura între cele două funcţii era realizată de un drum cu ieşirea prin pupă. Între acele organizări de la capetele navei erau camerele destinate tuturor vieţuitoarelor pe care Domnul Dumnezeu a dorit să le salveze.


După POTOP – NOE a ridicat un ALTAR pentru arderea de tot … şi de aici în colo se regăseşte trimiterea Sfântului Pavel.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu